Jumaat, Februari 08, 2013

TINTA JUMAAT -15 (Jiddiyah Asas Kebangkitan Jundullah)



       “Kita akan gunakan kekuatan secara maksima sehingga orang Palestina akan mendatangi kita dengan merangkak.”  - Rafael Eitan,ketua Tentera Israel.

“Tiap orang harus bergerak, berlari dan merebut puncak bukit sebanyak mungkin untuk memperluas pemukiman kerana apa yang kita rebut hari ini akan menjadi milik kita untuk selamanya. Apa yang tidak kita rebut akan menjadi milik mereka.” - Ariel Sharon, mantan Perdana Menteri Israel.

Lihatlah betapa hebatnya sifat  jiddiyyah  (kesungguhan)  mereka untuk merampas hak islam,maka tidak hairanlah jika hari ini kita lihat mereka berjaya merampas hampir keseluruhan tanah palestin. 

Sejarah pernah melakarkan bahawa  umat islam suatu masa dahulu, bukan sahaja memiliki keseluruhan bumi palestin bahkan lebih lagi,hampir 2/3 dunia.namun, dimanakah sifat jiddiyah kita untuk mempertahankan dan mengambil kembali hak umat islam pada hari ini?

Mujahid dan mujahidah islam sekalian,

Ya, Cita-cita kita tinggi, ingin mendapat kemenangan dalam setiap pertempuran, ingin membina kembali daulah islamiah, tetapi, adakah sifat jiddiyah kita juga setinggi cita-cita kita? Kemenangan adalah suatu yang dicita ,Namun kemenangan tersebut  tidak mungkin dicapai dengan hanya menaruh harapan dan cita,tanpa melunaskan syarat kemenangan.

Antara syarat mencapai kemenangan yang sepatutnya ditanamkan untuk mengaplikasikan sifat jiddiyah yang jitu.Habib Umar pernah menyebut 3 syarat kepada sifat jiddiyah yang perlu kita amalkan:

1) Al-Istijabati al-fauriyah (menyahut dengan segera)

Jadilah mukmin sejati yang apabila mendapat perintah dari Allah, dia akan menyahut dengan segera,tanpa ragu,tidak malas dan tidak bertangguh.Apabila di seru untuk menegakkan kebenaran dan membenanamkan kebatilan,mereka jugalah yang berani menyahut seruan.

2) Al-‘Azmu al-qowiy (keazaman yang kuat)

Dalam melakukan sesuatu perkara kita perlulah meletakkan keazaman yang tinggi kerana kita memikul amanah ilahi yang sudah pasti menggalasnya tidak semudah memetik jari.Dengan keazaman yang tinggi, pasti segala cabaran yang datang,kita akan tempuhi sehingga apa yang kita impikan menjadi realiti.

3) Al-Musobarah (tabah dan istiqamah)

Ingatlah,fitrah kehidupan didunia adalah cabaran dan ujian.Laluilah kehidupan ini dengan menghalusi jalan kehidupan seorang mukmin yang sebenar.Tidak ramai yang mampu bertahan dengan tali Allah  yang benar ini hingga akhir hayat,Sabar dan istiqomahlah dalam menulusuri jalan ini.

Kesimpulannya,jika cita-cita kita besar,pastinya cabarannya juga besar,Pastikanlah jiwa kita juga besar untuk menghadapinya dan insyaAllah hasilnya nanti juga adalah kemenangan yang berlipat kali ganda.Selain itu, ingatlah, bagi mencapai kemenangan yang besar,perlu mulakan dengan sekecil-kecil perkara dan pastikan sifat jiddiyah kita sentiasa ada dan berterusan dalam setiap amal yang kita lakukan,walau dalam  sekecil-kecil amalan.

“MUJAHID PROFESIONAL , MUJAHIDAH  INTELEKTUAL”
“KITA PMRAM”

HASIL NUKILAN:

USTAZAH SITI SYAKIRAH BINTI ISMAIL
TIMBALAN  KETUA LAJNAH KESENIAN & SUKAN
BADAN KEBAJIKAN ANAK SELANGOR MESIR 12/13







0 comments:

Catat Ulasan