Jumaat, Mei 03, 2013

TINTA JUMAAT (HALATUJU : HARAPAN MAHASISWA)


Nukilan ini ingin mengupas 2 perkara semasa kita. Pendirian dan keinginan yang jitu serta jelas perlu digarap bersama dengan tindakan yang menghasilkan impak maksima.

Apakah yang ingin diutarakan ?

1.        Halatuju : harapan mahasiswa pada imtihan kali ini. Adakah gaya yang sama, tingkat yang sama atau kita mahu pergi lebih tinggi lagi dengan waktu yang ada. Tidakkah kita tahu Islam menuntut sebegitu pada umatnya. Mengapa kita perlu jadi yang terbaik? Kalaulah kita inginkan Islam itu bersinar dinegara kita, maka pada imtihan inilah perlu kita buktikan tahap pencapaian, kefahaman, dan pencernaan ilmu kita.

Isi pertama diatas perlu difikirkan dalam-dalam bukan sekadar literal ayat  sahaja kerana kita dipanggil DAIE, HAMBA ALLAH, dan KHALIFAH dimuka bumi ini.

2.       Halatuju ; harapan mahasiswa. Setujukah anda kalau saya mengutarakan yang kita mahu perubahan yang lebih baik pada Negara kita. Berkait  dengan point yang pertama, “inginkan Islam bersinar di Negara kita”. Perlu kepada kita menggerakkan ruang peluang yang ada supaya cita-cita ini dapat digapai. Kalau hanya bercakap belakang tanpa tindakan, maka ianya tidak mendatangkan hasil. Lebih malang sekiranya kita mendiam seribu bahasa. Kenapa kita perlu takut sedangkan itu perkara yang benar.

Jadi, kita perlu mempromosikan Islam itu perlu ditegakkan bagi menjamin masa depan ummah. Selain itu qiamullail, berdoa dan dakwah fardiah samada melalui telefon, laman internet dan sebagainya supaya kita dapat nikmat perubahan yang lebih baik.

Akhirnya peluang yang terbaik ini WAJIB( selari dengan tuntutan dalam surah Al-Ikhlas) dimanfaatkan.  

"GENERASI RABBANI , PELAPIS TARBAWI , TRANSFORMASI UMMAH BERKUALITI"
"KITA PMRAM"

NUKILAN: 
USTAZ ABDULLAH SHAHRUL BIN ROSLI 
AHLI LEMBAGA PENASIHAT BKASM SESI 12/13

0 comments:

Catat Ulasan