Jumaat, Disember 26, 2014

IDEOLOGI SONGSANG MEROSAK UMMAH - Tinta Jumaat Siri Ke - 4


IDEOLOGI SONGSANG MEROSAK UMMAH

                Kita sering mendengar perkataan fikrah hangat dibahaskan akan tetapi hanya segelintir yang memahami pengertian dan pengaruhnya di dalam masyarakat hari ini. Fikrah dikenali sebagai satu ideologi atau pemikiran yang akan menatijahkan keperibadian seseorang itu.

                Acapkali kita diperdengarkan dengan istilah-istilah ideologi yang masyhur antaranya adalah sekularisme. Apakah yang dimaksudkan dengan Sekularisme?. Sekularisme adalah satu idea Barat yang dibawa oleh penjajah-penjajah ke Negara Islam supaya peranan agama Islam boleh dihadkan bagi memudahkan mereka mengambil alih kuasa pemerintahan dan ini adalah cara yang salah dalam Islam.

Firman Allah Taala yang bermaksud :


“Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya dan ia pada hari Akhirat kelak dari orang-orang yang rugi” (Surah Ali-‘Imran : Ayat 85)



                Berdasarkan firman Allah, kita dapat melihat bahawa Islam “The Way Of Life”, peraturan yang mengatur hidup dan kehidupan manusia dan menjadikan dasar akhlak yang mulia yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W untuk disampaikan kepada umat manusia dan berbahagialah orang yang mentaatinya. Jika kita berpaling daripadanya, maka kita akan mengikuti jejak langkah syaitan dan ia terbukti jalan yang salah.

 Firman Allah Taala yang bermaksud :


“Dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu” (Surah Al-Baqarah : Ayat 168)


              Maka benarlah bahawasanya Islam itu agama yang wajib diikuti, dan diterima di sisi Allah Taala. Malah, menafikan segala jenis pemikiran atau ideologi yang bercanggah dengan Islam agar masyarakat kita pada hari ini tidak terpesong dengan fikrah-fikrah yang batil serta menjerumuskan mereka ke dalam neraka.

 

 "PEMIKIRAN WASATIYYAH MEMBENTUK TUNJANG UMMAH"

“TEGUH PEMIKIRAN RIBAT KEBERSAMAAN”


 
Disediakan oleh : Ustaz Muhammad Auzaie bin Roslan
  Ketua Lajnah Sambutan dan Rehlah 
 BKASM sesi 2014/2015

0 comments:

Catat Ulasan