SELAMAT DATANG KE LAMAN RASMI

BADAN KEBAJIKAN ANAK SELANGOR MESIR SESI 2016/2017

" "

Rabu, November 26, 2014

DIREKTORI AHLI JAWATANKUASA TADBIR BADAN KEBAJIKAN ANAK SELANGOR MESIR SESI 2014/2015








Berikut merupakan Direktori Ahli Jawatankuasa Tadbir Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir sesi 2014/2015.

" Teguh Pemikiran Ribat Kebersamaan "

| BKASM SESI 2014/2015 |








Selasa, November 25, 2014

LAPORAN MESYUARAT AGUNG TAHUNAN (MAT) KALI KE-39 BADAN KEBAJIKAN ANAK SELANGOR MESIR SESI 2014


              Bertepatan pada tarikh 22 November 2014 yang lalu, bersamaan hari Sabtu, Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir telah berjaya mengadakan satu program tahunan iaitu Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) Kali Ke-39 bagi sesi 2014 yang bertempat di Kompleks Asrama Rumah Selangor Hayyu Asyir, Kaherah Mesir.
                Program ini bertujuan untuk melakukan pemilihan ketua dan barisan kepimpinan yang baru dalam sesebuah organisasi, mendekatkan ahli dan pimpinan sekaligus mewujudkan keharmonian dalam sesebuah organisasi, menegakkan dan menyebarkan keindahan Islam melalui penekanan konsep syura, melontarkan cadangan dan juga sesi muhasabah untuk menjadikan BKASM ke arah yang lebih baik seterusnya menjadi sebuah organisasi yang syumul dalam melaksanakan tuntutan dakwah kepada seluruh ahli amnya dan masyarakat Islam khususnya.
                Seawal jam 6.30 pagi ahli mesyuarat dan para hadirin telah mula menghadirkan diri bagi sesi pendaftaran dan memenuhi dewan persidangan. Majlis ucapan perasmian telah disampaikan oleh Pegawai Atase Pendidikan Negeri Selangor sendiri iaitu Ustaz Mohd Farid Bin Mohd Zainal. Program diteruskan lagi dengan sesi taklimat berkenaan sepanjang program sebelum bermulanya Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) BKASM Kali Ke-39 pada jam 9 pagi.
                Seramai empat orang Setiausaha Sidang telah dilantik dalam mesyuarat tersebut. Dua daripada kalangan ikhwah iaitu Ustaz Abdul Hadi Bin Hidzan dan Ustaz Muhammad Nurhilmi Bin Rostam. Dua berbaki lagi daripada kalangan akhawat iaitu Ustazah Nurul Adnin Binti Halin dan Ustazah Siti Nur Mahmudah Binti Adnan. Manakala Pengerusi Sidang dikelolai oleh Ustaz Abdul Mun'im Bin Abdul Syukur.
                Perjalanan mesyuarat diteruskan lagi dengan sesi  Pengesahan Minit Mesyuarat Agung (MAT) Tahunan BKASM Kali Ke-38 dan juga perkara-perkara berbangkit yang berkaitan. Seterusnya dibentangkan pula kepada para hadirin berkenaan Laporan Tahunan Lajnah dan Jabatan BKASM sesi 2014. Kemudian Pengerusi Sidang memberi laluan kepada ahli mesyuarat dan juga hadirin untuk menunaikan solat fardu Zohor dan makan tengahari. Selepas itu, mesyuarat disambung semula bagi sesi Pembentangan Laporan Kewangan BKASM sesi 2014 dan juga Pembentangan dan Perbahasan Usul.
                Selepas itu, para hadirin dan ahli mesyuarat diberi masa untuk berehat bagi menunaikan solat fardu Asar. Mesyuarat diteruskan lagi kepada sesi Muhasabah dan Cadangan Umum dan seterusnya melantik dua orang juruaudit bagi sesi 2014/2015.
                Pada belah malamnya pula telah diadakan sesi penyampaian sijil kepada Pengarah Program Mega sepanjang tahun 2014 dan juga penyampaian sijil kepada barisan AJKT BKASM sesi 2014. Malam itu juga disampaikan beberapa kategori anugerah. Antaranya anugerah Tunas Harapan, Aktivis BKASM 2014, Imuwan Muda dan Srikandi Itqan. Sejurus selepas itu majlis diserahkan pula kepada Pengarah SPR bagi mengumumkan dan mengisytiharkan senarai barisan AJKT BKASM yang baru bagi sesi 2014/2015.

                Kemudian, penghormatan telah diberikan kepada Yang Di-Pertua BKASM sesi 2014/2015 untuk memberikan sedikit ucapan alu-aluan dan ucaptama pada malam tersebut. Program di akhiri dengan nyanyian lagu rasmi BKASM, bacaan doa selamat dan sedikit jamuan makan beserta dengan tayangan video program sepanjang tahun 2014.
                Akhirnya, seperti yang dipersetujui dalam MAT Kali Ke-39 pembawaan dan usul BKASM bagi sesi 2014/2015 adalah seperti berikut.


Pembawaan BKASM untuk sesi 2014/2015 :
·         Pemikiran Wasatiyyah Membentuk Tunjang Ummah
·         Aplikasi Ilmu Menyumbang Integriti Ummah
·         Keutuhan Ekonomi Islam Tanggungjawab Bersama
·         Generasi Harapan Aset Kesatuan
Usul BKASM untuk sesi 2014/2015 :
·         Bersama dalam menuntut agihan zakat yang lebih profesional dan adil kepada anak-anak Selangor di Mesir.
·         Memperkukuh kesatuan BKASM dan PMRAM melalui kesinambungan ilmu dan amal.
·         Mempertahankan survival taakhi PMRAM cawangan Selangor.








               
Disediakan Oleh :                                                                          
                           
(AHMAD LUTFI BIN JAMALUDIN)                            
Setiausaha MAT Kali Ke-39 
BKASM 2014                                                 
                                                                                                   
                               

Ahad, November 23, 2014

PEMENANG ARTIKEL TERBAIK BERSEMPENA MESYUARAT AGUNG TAHUNAN KALI KE 39


Berikut adalah pemenang-pemenag artikel bersempena menuju Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir  2014 kali ke 39. Artikel terbaik telah dimenangi oleh saudara Muhammad Sufi bin Mohd Yusof  di sebelah ikhwah, manakala di sebelah akhawat telah dimenangi oleh saudari Adilah bt Mohd Safiuddin.

ARTIKEL TERBAIK IKHWAH


SYURA DIAPLIKASI MEMATANGKAN ORGANISASI


Syura adalah suatu barangan berharga bagi manusia. Barang yang smakin menghilang ini memberi manfaat dan matlamat yang besar kepada tujuan penciptaan manusia itu sendiri.

Permulaan sejarah syura boleh dilihat ketika mana di awal fatrah penciptaan manusia. Sebagaimana firman Allah S.W.T :

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ

(Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.") -al Baqarah : 30-

Perbualan yang direkodkan ini adalah contoh salah satu cabang daripada cabang mesyuarat atau syura. Kalau kita amati rekod ini, ia adalah hadiah khusus daripada Allah kepada Bani Adam sejak awal penciptaan manusia lagi. Allah S.W.T meminta pandangan daripada para malaikat perihal penciptaan manusia dan keturunannya, walaupun hakikat kebenaran pengetahuan Allah Taala sememangnya mengetahui natijah dan hasil bagi tiap-tiap suatu perkara. 
Begitu juga catatan sejarah yang menunjukkan bahawa konsep syura ini tetap berjalan berterusan pada zaman Nabi Muhammad, para sahabat, tabi tabiin, sehinggalah ke hari ini. Kisah peperangan badar mencatatkan perihal cadangan untuk keluar berperang dan perihal hasil tawanan perang. Tidak dilupa sejarah peperangan Uhud, perjanjian Hudaibiyah, peperangan Ahzab, peperangan Tabuk, perlantikan Abu Bakar sebagai khalifah pertama orang mukmin, keputusan di dalam menjalankan hukuman bunuh kepada golongan yang murtad serta golongan yang enggan membayar zakat, perihal perletakan tarikh hijriah dan lain-lain turut merekodkan sejarah berkenaan syura yang boleh kita rujuk kembali sejarah ini. Maka, konsep syura ini adalah sunnah bermasyarakat bagi kita sebagai hamba Allah untuk diguna pakai dan memanfaatkannya.

Di dalam al-Quran, Allah S.W.T secara khusus menyebut berkenaan syura pada 2 ayat di dalam surah As-Syura dan Ali-Imran. Sebagaimana yang difirmankan :


وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُون

(Dan bagi orang-orang yang mematuhi seruan Allah dan melaksanakan solat dan urusan mereka diputuskan dengan musyawarah antara mereka, dan mereka menginfaqkan sebahagian daripada rezeki yang kami berikan  kepada mereka) - As syura:38 -


وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِين


(Dan bermesyuaratlah dengan mereka  dalam urusan itu, maka apabila kamu telah berazam bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal) – Ali Imran: 159 -

Pada ayat pertama menjelaskan perihal sifat-sifat syura sebagai jaminan bagi jemaah Islam apabila beramal dengan wasilah ini. Antara ciri-ciri yang disebutkan antaranya beriman dan bertawakal kepada Allah, menjauhi dosa-dosa besar dan kemungkaran, sentiasa berusaha dalam menunaikan suruhan-Nya, mendirikan solat, bermusyawarah, menunaikan zakat, menginfaqkan harta di jalan Allah S.W.T. Kalau kita perhatikan, ayat ini adalah ayat makkiyah, menunjukkan bahawa syura dan konsep musyawarah telah diamal dan dipraktikkan dalam masyarakat Islam sebelum wujudnya negara Islam. Maka, tidak dapat dinafikan rekod Allah Taala memuliakan dan merahmati musyawarah daripada kalangan orang Islam yang menepati sifat dan kelayakannya.

Pada ayat kedua, khusus menjelaskan tugas dan peranan pemimpin dan seorang ketua di dalam menggerakkan organisasi, jemaah mahupun negara. Turunnya ia sebagai arahan kepada Nabi Muhammad untuk bermusyawarah dengan para sahabat di dalam urusan. Bermaksud kesinambungan perjalanan urusan kepimpinan tidak boleh lari daripada pengamalan syura dalam menghasilkan keputusan dan mewujudkan rahmat sesama kepimpinan dan ahli.

Oleh yang demikian, Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir sebagai organisasi penggerak kepada amal islami sekian lama ini, yang juga bergerak berpaksikan sumber rujukan utama umat Islam, juga bermatlamat mewujudkan kesatuan dalam mahasiswa-mahasiswi Selangor di Mesir ini, maka tidak dapat tidak turut bertanggungjawab dalam beramal dan menjalankan amanah ini. Oleh itu, kehilangan amal kepada wasilah ini adalah suatu dosa dan pecah amanah yang mesti dipertanggungjawabkan kepada ahli dan kepimpinan organisasi.

Justeru, peri pentingnya konsep syura ini adalah tanggungjawab bersama antara kepimpinan Ahli Jawatankuasa Tadbir serta ahli di dalam memberi kefahaman dan penekanan kepada semua berkenaan agenda agama ini. Hilangnya kefahaman dan semangat ahli sebagai contoh, malasnya dalam menghadiri mesyuarat-mesyuarat dan perbincangan-perbincangan adalah suatu kayu ukur bahawa kita semakin lari daripada matlamat penciptaan manusia itu sendiri, sebagaimana yang disebutkan hadis Nabi s.a.w :

لئن يمشي أحدكم في حاجة أخيه خير له من أن يعتكف في مسجدي هذا شهرا

(Sekiranya seseorang di kalangan kamu berjalan menunaikan urusan (permasalahan) sahabatnya adalah lebih baik daripada duduk beriktikaf di masjid aku (masjid nabawi) selama sebulan)


Jelas pada kita, agenda musyawarah dan konsep syura ini adalah suatu kewajiban yang mesti dilaksanakan oleh para muslimin. Agenda ini adalah suatu keputusan yang telah disepakati oleh para ulama dalam mewajibkannya. Moga kita sama-sama beringat dan menggunakan wasilah ini dengan sebaiknya. Semoga kita sebagai ahli BKASM dapat memahami kewajiban ini seterusnya yakin dan beramal dengan amal islami yang dibawa oleh kesatuan ini.


“Syura Diaplikasi Mematangkan Organisasi”

Siru ala Barakatillah


Muhammad Sufi Bin Mohd Yusof









_________________________________________________________________________



 ARTIKEL TERBAIK AKHAWAT



 SYURA DIAPLIKASI MEMATANGKAN ORGANISASI



Organisasi yang baik merupakan cerminan dari pentadbiran  yang baik. Pentadbiran yang baik hanya mampu diterjemahkan oleh barisan kepimpinan yang baik. Maka, dalam sesebuah organisasi,aspek kepimpinan merupakan aspek utama yang perlu diberi  penekanan bagi menentukan halatuju jangka masa panjang organisasi tersebut.

Kepimpinan yang baik mampu menghasilkan produktiviti yang bermanfaat dan mampu dimanfaatkan sebaiknya. Dalam Islam,kepimpinan merupakan tunjang bagi sesebuah organisasi yang memandu sekalian manusia mencapai kesejaheraan dan kejayaan dalam menuju redha Allah. Gerak kerja yang dilakukan sentiasa meletakkan kepentingan organisasi melebih kepentingan diri sendiri. Semuanya dilakukan hanya untuk mendapat redha Allah S.W.T.

 Firman Allah S.W.T:
šوَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاةِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
Dan di antara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya karena mencari keridhaan Allah; dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hamba-Nya 
( Surah Al-Baqarah ayat 207)

Mendepani ragam dan kerenah semasa yang pelbagai,kepimpinan perlu bertindak lebih profesional dan matang dalam usaha meraikan kepelbagaian. Dalam masa yang sama,langkah meraikan ini sama sekali tidak berganjak dari prinsip organisasi yang digariskan. Untuk terus memastikan keterikatan antara kepimpinan dan ahli,setiap perkara yang dilakukan perlu meletakkan perbincangan atau syura sebagai pendekatan. Syura tidak hanya diaplikasikan sesama kepimpinan bahkan ia boleh digarapkan kepada ahli dalam usaha memberi kefahaman kesatuan dan kerjasama.

Kebanyakan organisasi hari ini,berdepan dengan permasalahan,apabila kuasa kepimpinan dilihat
mendominasi serta kurangnya penghayatan ahli  terhadap kebersamaan menjaga organisasi. Syura dilihat mampu menjadi manual paling ideal bagi mewujudkan persefahaman dan merapatkan jurang yang timbul antara kepimpinan dan ahli. Syura bermaksud mesyuarat yang diadakan dalam rangka membuka peluang kepada setiap anggota mesyuarat melontar idea dan pandangan terhadap hal yang diperbincangkan. Allah S.W.T mencipta manusia dalam keadaan yang sangat unik. Setiap seseorang itu berbeza dengan yang lainnya dari semua sudut. Hal ini termasuk juga dalam aspek pemikiran,kefahaman dan pandangan. Maka melalui medan syura,permasalahan yang sama mampu diolah dengan sudut pandang yang berbeza. Perbezaan ini harus dilihat dari sudut positif agar ianya mampu disimpulkan menjadi keputusan yang sederhana,mampu diikuti dan dilaksanakan oleh semua peringkat.

Islam amat menitikberatkan tentang keadilan. Maka dengan itu Islam mengiktiraf konsep syura dilaksanakan dalam sesebuah sistem pentadbiran. Konsep Syura ini telah dipraktikkan oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W sewaktu membentuk kerajaan Islam yang pertama. Contohnya ketika mana Nabi S.A.W meminta pandangan Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar Al-Khattab A.S dalam menguruskan tawanan peperangan Badar.
Nabi Muhammad S.A.W mengamalkan konsep syura dalam setiap perkara dari hal kenegaraan sehingglah kepada hal-hal kekeluargaan. Ketelitian Nabi Muhammad S.A.W dalam memegang konsep syura sebagai tunjang pentadbiran dapat dilihat menerusi mafhum Baginda S.A.W:

Tidaklah sesuatu kaum itu bermesyuarat di antara mereka dalam urusan mereka melainkan Allah akan menunjukkan kepada mereka yang terbaik terhadap permasalahan mereka” dalam riwayat yang lain “ melainkan Allah kurniakan kepada mereka keazaman kepada petunjuk atau yang terbaik”.

Natijahnya,pembentukan Negara Islam Madinah merupakan cetusan sejarah yang terhebat pernah dimiliki dunia.Islam jatuh apabila timbul perasaan ingin mendominasi kekuasaan dan harta. Hal yang sedemikian telah mengakibatkan,pentadbiran diuruskan oleh mereka yang berkuasa tanpa mempedulikan lontaran suara dan pandangan dari setiap peringkat masyarakat.

Organisasi yang matang adalah organisasi yang mampu mendepani segala permasalahan melalui kesatuan dan kebersamaan antara kepimpinan dan ahli. Kepimpinan membuat keputusan dalam keadaan memikirkan hal-ehwal ahli. Manakala ahli bertindak mengikut keputusan yang telah dikeluarkan kepimpinan sesuai dengan permuafakatan yang telah dilaksanakan melalui syura. Syura yang memberi kesan adalah syura yang melahirkan rasa kasih sayang,saling menghormati dan menghargai perbezaan pendapat dan pandangan. Tidak mengangkat sesuatu pandangan kerana ikut-ikutan mahupun penggabungan yang melibatkan kepentingan tertentu. Keputusan dibuat dengan keazaman dan penggantungan yang tinggi kepada Allah S.W.T.

Firman Allah S.W.T:

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا 
  عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ
Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya
(Al-Imran ayat 159)

Justeru itu,aplikasi syura dilihat sebagai manual utama untuk sesebuah organsasi  dalam menjamin kelangsungan dan keberjayaan matlamat yang dibawa di setiap peringkat. Selain itu, ianya juga membawa kepada terbina sebuah kesatuan yang harmoni dan aman dari perselisihan.


" TEGUH PEMIKIRAN RIBAT KEBERSAMAAN"

ADILAH BT MOHD SAFIUDDIN 



Selasa, November 11, 2014

PIMPINAN DAN MUSYAWARAH



    Kepimpinan merupakan satu taklifan yang telah Allah berikan kepada makhlukNya, taklifan yang mana kita semua tidak terlepas dari memikulnya sebagaimana dlm ayat 72 surah Al- Ahzab yang bermaksud :

((Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.))


     Disamping kita juga telah diberikan inzar yang jelas tentang risiko jika menyalahgunakannya, ibarat sebelah kaki di syurga dan sebelah lagi di neraka jahanam. Merupakan pedang dua mata yang akan menikam tuannya jika salah digunakan.

Kepimpinan merupakan antara perkara yang wajib dipelajari, difahami dan diamalkan dalam Islam, perkara yang memerlukan kepada penghayatan dan kefahaman yang jelas, perkara yang lazimnya menentukan hala tuju sesebuah masyarakat dan negara, bahkan menentukan antara syurga dan neraka.

Muhammad Bin Al-Mubarrak berpendapat :

“Al-Quran mengandungi hukum-hukum yang mustahil dapat diterapkan tanpa adanya pemerintahan dan negara yang mengambil dan menerapkan hukum-hukum tersebut.”

     Pemimpin yang terbaik adalah pemimpin yang mahir menggunakan seni kepimpinan, tahu akan selok belok pentadbiran, melazimi diri dengan arus perjuangan, membiasakan diri dengan sepak terajang dunia kepimpinan. Tindakannya penuh berhikmah dan bijaksana.

     Sistem musyawarah merupakan sistem terbaik dalam seni kepimpinan , kerana tanpa sistem ini, nescaya satu kepimpinan itu akan tempang dan cacat, tidak mampu menyerlah bahkan kepimpinan itu akan jatuh merudum ke tanah. Islam mengajar umatnya agar sentiasa bermusyawarah dan tetap dengan keputusannya dalam segala hal, dari sekecil-kecil perkara sehingga mentadbir dunia, sebagaimana ayat 38 surah As-Syura tang bermaksud :

((Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang yang menyahut dan menyambut perintah Tuhannya serta mendirikan sembahyang dengan sempurna dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka dan mereka pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepadanya.))


     Kita juga telah dibuktikan dalam sirah sendiri bahawa Nabi Muhammad saw dan para sahabat itu sendiri bermusyawarah dan tetap berpegang dengan keputusan musyawarah walaupun mendapat bantahan daripada sahabat seperjuangan sendiri.

     Perlunya kepimpinan dalam Islam kerana Islam itu tidak tertegak dengan kata- kata sahaja, bahkan disulami dengan tindakan, tidak juga tertegak dengan caci maki, namun ditegakkan dengan hujah dan hikmah, dan tidak didirikan dengan sifat mahabbah sahaja, namun didirikan dengan penuh kefahaman yang jitu.

    Dan sebagai peringatan jika manusia mengabaikan perkara ini mengikut acuan syara’, boleh dilihat dalam sejarah umat Islam itu sendiri dalam peristiwa Tatar dimana Islam diruntuhkan dengan sehina-hinanya dek manusia ketika itu lalai daripada melaksanakannya mengikut acuan syara’.

Disediakan oleh,
Abdul Hakim Bin Khairuddin
Timbalan Yang Di-Pertua
BKASM 2014

Jumaat, November 07, 2014

Tinta Jumaat Kali ke 28

Sabtu, November 01, 2014

Anjuran Puasa Muharam


 Anjuran Puasa Muharam




Rasulullah sallallahu ’alaihi wa sallam mendorong kita melakukan puasa pada bulan Muharam sebagaimana sabdanya,

ﺃَﻓْﻀَﻞُ ﺍﻟﺼِّﻴَﺎﻡِ ﺑَﻌْﺪَ ﺭَﻣَﻀَﺎﻥَ ﺷَﻬْﺮُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟْﻤُﺤَﺮَّﻡُ ﻭَﺃَﻓْﻀَﻞُ ﺍﻟﺼَّﻼَﺓِ ﺑَﻌْﺪَ ﺍﻟْﻔَﺮِﻳﻀَﺔِ ﺻَﻼَﺓُ ﺍﻟﻠَّﻴْﻞِ

  “ Puasa yang paling utama setelah (puasa) Ramadan adalah puasa pada bulan Allah – Muharam. Sementara solat yang paling utama setelah solat wajib adalah solat malam .” (HR. Muslim,dari Abu Hurairah).

Imam Nawawi - rahimahullah - menjelaskan, “Hadis ini merupakan penegasan bahawa sebaik-baik bulan untuk berpuasa adalah pada bulan Muharam.”

Di antara sahabat yang gemar melakukan puasa pada bulan-bulan haram (termasuk bulan haram adalah Muharam) iaitu Saidina Umar, Saidatina Aisyah dan Abu Talhah. Bahkan Ibnu ‘Umar dan Al Hasan Al Basri gemar melakukan puasa pada setiap bulan haram (Latha-if Al Ma’arif).Bulan haram adalah bulan Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab.Hari di bulan Muharam, yang lebih afdhal adalah puasa hari ‘Asyura, iaitu pada 10 Muharam.

Abu Qatadah Al Ansari berkata,

ﻭَﺳُﺌِﻞَ ﻋَﻦْ ﺻَﻮْﻡِ ﻳَﻮْﻡِ ﻋَﺮَﻓَﺔَ ﻓَﻘَﺎﻝَ « ﻳُﻜَﻔِّﺮُ ﺍﻟﺴَّﻨَﺔَ ﺍﻟْﻤَﺎﺿِﻴَﺔَ ﻭَﺍﻟْﺒَﺎﻗِﻴَﺔَ » . ﻗَﺎﻝَ ﻭَﺳُﺌِﻞَ ﻋَﻦْ ﺻَﻮْﻡِ ﻳَﻮْﻡِ ﻋَﺎﺷُﻮﺭَﺍﺀَ ﻓَﻘَﺎﻝَ « ﻳُﻜَﻔِّﺮُ ﺍﻟﺴَّﻨَﺔَ ﺍﻟْﻤَﺎﺿِﻴَﺔَ

“ Nabi sallallahu ’alaihi wa sallam ditanya mengenai keutamaan puasa Arafah? Beliau menjawab, ”Puasa Arafah akan menghapus dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang.” Beliau juga ditanya mengenai keistimewaan puasa ’Asyura? Beliau menjawab, ”Puasa ’Asyura akan menghapus dosa setahun yang lalu .” (HR.Muslim)

Membezakan Yahudi dengan Menambah Puasa Tasu’a (9 Muharam).

Dalam rangka membezakan dengan Yahudi, kita diperintahkan berpuasa pada hari sebelumnya, iaitu berpuasa pada hari kesembilan (tasu’a).
Ibnu Abbas radhiallahu ’anhuma berkata bahawa ketika Nabi sallallahu ’alaihi wa sallam melakukan puasa hari ’Asyura dan memerintahkan kaum muslimin untuk melakukannya, pada saat itu ada yang berkata,

ﻳَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺇِﻧَّﻪُ ﻳَﻮْﻡٌ ﺗُﻌَﻈِّﻤُﻪُ ﺍﻟْﻴَﻬُﻮﺩُ ﻭَﺍﻟﻨَّﺼَﺎﺭَﻯ

 “ Wahai Rasulullah, hari ini adalah hari yang diagungkan oleh Yahudi dan Nasrani .” Lantas beliau mengatakan,

ﻓَﺈِﺫَﺍ ﻛَﺎﻥَ ﺍﻟْﻌَﺎﻡُ ﺍﻟْﻤُﻘْﺒِﻞُ – ﺇِﻥْ ﺷَﺎﺀَ ﺍﻟﻠَّﻪُ – ﺻُﻤْﻨَﺎ ﺍﻟْﻴَﻮْﻡَ ﺍﻟﺘَّﺎﺳِﻊَ
“ Apabila tiba tahun hadapan–insya Allah (jika Allah menghendaki)- kita akan berpuasa pula pada hari kesembilan .”Ibnu Abbas mengatakan,

ﻓَﻠَﻢْ ﻳَﺄْﺕِ ﺍﻟْﻌَﺎﻡُ ﺍﻟْﻤُﻘْﺒِﻞُ ﺣَﺘَّﻰ ﺗُﻮُﻓِّﻰَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ -ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ
“ Belum sampai tahun depan, Nabi sallallahu ’alaihi wa sallam sudah meninggal dunia .” (HR. Muslim)

Ibnu Rajab mengatakan, ”Antara ulama yang menganjurkan berpuasa pada tanggal 9 dan 10 Muharam sekaligus adalah Imam Asy Syafi’i, Imam Ahmad, dan Ishaq. Adapun Imam Abu Hanifah menganggap makruh jika seseorang hanya berpuasa pada hari kesepuluh sahaja.” (Lathaif Al Ma’arif)

Apa Hikmah Menambah Puasa pada Hari Kesembilan?

Sebagian ulama mengatakan bahawa sebab Nabi sallallahu ’alaihi wa sallam berpuasa pada hari kesepuluh serta kesembilan agar tidak tasyabbuh (menyerupai) orang Yahudi yang hanya berpuasa pada hari kesepuluh saja. Dalam hadis Ibnu Abbas juga terdapat isyarat mengenai hal ini. Ada juga yang mengatakan bahawa hal ini untuk berhati-hati, siapa tahu salah dalam penentuan hari ’Asyura’ (tanggal 10 Muharam).
Pendapat yang menyatakan bahwa Nabi menambah hari kesembilan agar tidak menyerupai puasa Yahudi adalah pendapat yang lebih kuat. Wallahu a’lam ....
Semoga Allah memudahkan kita untuk terus beramal soleh.

Muhammad Ezzani Bin Ismail
Ketua Lajnah Dakwah Dan Tarbiah BKASM 2014

"Pemuda Tarbawi Cerminan Generasi Azhari"
BKASM 2014