Jumaat, Februari 13, 2015

MELANGKAH DENGAN TARBIAH - Tinta Jumaat Siri ke -11

MELANGKAH DENGAN TARBIAH


   Apa itu tarbiah Islamiah?  Proses mempersiapkan manusia dengan persiapan menyeluruh,dari segala aspek kehidupan meliputi rohani, jasmani dan akal fikiran. Sekaligus dapat menciptakan keseimbangan(tawazun) dalam potensi, matlamat, ucapan serta tindakannya secara keseluruhan. Tarbiah juga merupakan salah satu wasilah bagi melahirkan insan yang soleh dan solehah. Demikian inilah yang dimaksudkan dengan tarbiah islamiah. Antara kalam Syeikh Musthafa Masyhur mengenai tarbiah :

{Aqidah dan iman yang kuat adalah asas pembentukan peribadi muslim, oleh yang demikian, kecuaian di bidang ‘tarbiah’ terhitung sebagai kelemahan dalam tapak asas dan akan menghadapkan bangunan kepada keruntuhan, samada cepat atau lambat.}

Istimewakah tarbiah?
     
Pelbagai keistimewaan yang boleh kita perolehi melalui tarbiah. Antaranya, kemampuan tarbiah dapat mengiringi fitrah manusia dalam menghadapi realiti kehidupan di bumi dan di alam material ini. Selain itu, potensi tarbiah sendiri yang dapat meningkatkan keteladanan dalam memberi manfaat dan kemaslahatan bagi diri, agama dan masyarakat. Namun yang demikian, segalanya tetap berlandaskan syariat Islam. Firman Allah s.w.t:

زين للناس حب الشهوت من النساء والبنين والقنطير المقنطرة من الذهب والفضة والخيل المسومة والأنعم والحرث ذلك متع الحيوة الدنيا والله عنده حسن المئاب
dijadikan indah pada(pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini,iaitu wanita-wanita,anak-anak,harta yang banyak dari jenis emas,kuda pilihan,binatang-binatang ternak dan sawah lading.itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allahlah tempat kembali yang baik.”
[ali imran:14]

     
Berdasarkan firman Allah di atas, jelas menunjukkan nikmat dan kesenangan yang Allah kurniakan kepada manusia di dunia. Nikmat yang banyak memberi manfaat kepada setiap hambaNya. Dan, dengan nikmat-nikmat begini yang banyak mengganggu ibadah manusia. Dengan nikmat dunia juga kadang-kadang melemahkan iman manusia sendiri. Maka, tarbiah adalah satu di antara elemen penting dalam diri manusia agar terus mencantikkan peribadi serta menggalakkan diri untuk menjadi lebih baik.

       
Lantaran itu,marilah kita sama-sama mendalami dan bersedia dengan segala pentarbiahan dalam membentuk modal insan yang bersifat rabbani. Melangkah dengan tarbiah untuk terus beristiqamah menyebarkan dakwah.
‘Tarbiah bukan segala-galanya,tapi Segala-galanya bermula dengan tarbiah’

“Teguh Pemikiran Ribat Kebersamaan”

Disediakan Oleh :
Ustazah Syaidatul Humaira’ bt Mohd Naim
Timbalan Ketua Lajnah Kebajikan
Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir sesi 2014/2015

0 comments:

Catat Ulasan