Jumaat, Mac 27, 2015

BINASAKAN ISLAM : F= -kx - Tinta Jumaat Siri ke Enam Belas

Chaim Herzog (حاييم هيرتزوع) : “Sesungguhnya keaslian Islam sangat bahaya seantero dunia”
The Globe and Mail (ذا غلوب آند ميل) : “92 artikel menerangkan tentang bahaya kekuatan gerakan Islam di Palestin”.
Washington Post : Pernah tersebar satu artikel bertajuk : “Islam adalah musuh nombor satu kepada Barat”

Laungan pimpinan Barat : “Binasakan Islam ,hancurkan pendokongnya!”
Adakah kita akan terus berdiam diri? Adakah kita akan terus bergoyang kaki tanpa amal di sisi? Adakah kita akan terus menunggu kemenangan dari nusrah Ilahi tanpa sedikit pun mahu menabur amal bakti?
          
فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ۚ ذَٰلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ ۗ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ

Maka apabila kamu bertemu dengan orang yang kafir (di medan perang), maka pukullah batang leher mereka. Selanjutnya apabila kamu telah mengalahkan mereka, tawanlah mereka dan setelah itu kamu boleh membebaskan mereka atau menerima tebusan, sampai perang selesai. Demikianlah dan sekiranya Allah mengkehendaki, nescaya Dia membinasakan mereka, tetapi Dia hendak menguji kamu satu sama lain. Dan orang yang gugur di jalan Allah, Allah tidak mensia-siakan amal kebaikan mereka. ( Surah Muhammad :4 )

Lumrah orang beriman , mereka akan semakin teguh apabila dihenyak dengan tekanan. Namun tidak kurang juga yang tersungkur kerana merasa terhempap dengan tekanan yang bertalu.Pilihan berada di tangan kita.Allah telah menganugerahkan nikmat akal untuk kita manfaatkan serta mensyukurinya dengan memastikan akal sentiasa dipandu dengan wahyu dari Allah.

Prinsip spring (Hooke’s Law) yang menjadi silibus Fizik di Malaysia boleh dikaji atau ditimbulkan untuk membuat banding beza dengan kesedaran kita.Penulis tidak berniat untuk mengagungkan ilmu dari Barat, hanya ingin menjentik jiwa para pejuang agama Islam sekalian tentang perbandingan antara kita ciptaan yang dianugerahkan akal dan nyawa dan ciptaan yang tidak diberi akal.

F = -kx
[ F : daya yang dikenakan untuk memberi tekanan kepada spring l k : pemalar spring (keanjalan spring) l x : jarak spring daripada kedudukan asal setelah diberi tekanan l (-) :arah yang berlainan apabila daya dikenakan ; contoh : bila suatu spring diregang ke kiri, ia akan menarik balik ke kanan ]

Perumpamaan kepada kita selaku spring.Kita mempunyai keanjalan akal(-k) yang mana akan kembali kepada wahyu apabila berlaku sebarang perselisihan (tekanan). Semakin berat tekanan yang dikenakan terhadap spring(F) , semakin besar nilai jarak spring daripada kedudukan asalnya(x).Begitu juga dengan kita.Sepatutnya, semakin banyak tekanan yang kita hadapi semakin banyak kita kembali kepada wahyu dan semakin banyak tindakan kita untuk menegakkan agama Islam yang tertinggi ini.

Kadangkala dengan tekanan barulah kita menyedari berat dan besarnya peranan kita di dunia ini selaku hamba,khalifah dan pejuang agama.Kadangkala dengan kesedaran ancaman daripada musuh,baru kita sedar bahawa kita mesti bekerja untuk terus memastikan agama Islam ini berada di tempatnya yang tertinggi.

Tidak perlu kita terlampau meninjau di luar jendela sedangkan ruang lingkup jendela sirah perjuangan Rasulullah , para anbiya’ dan para sahabat belum kita hadam bersama.Mari kita selak sebentar naskhah Al-Quran pada muka surat 506 Rasm Uthmani dalam surah Al-Ahqaf : 35.



فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْ ۚ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِّن نَّهَارٍ ۚ بَلَاغٌ ۚ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ

(Jika demikian akibat orang-orang kafir yang menentangmu wahai Muhammad) maka bersabarlah engkau sebagaimana sabarnya Rasul-rasul "Ulil-Azmi" (yang mempunyai keazaman dan ketabahan hati) dari kalangan Rasul-rasul (yang terdahulu daripadamu); dan janganlah engkau meminta disegerakan azab untuk mereka (yang menentangmu itu). Sesungguhnya keadaan mereka semasa melihat azab yang dijanjikan kepada mereka, merasai seolah-olah mereka tidak tinggal (di dunia) melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari. (Penerangan yang demikian) cukuplah menjadi pelajaran (bagi orang-orang yang mahu insaf). Maka (ingatlah) tidak dibinasakan melainkan kaum yang fasik - derhaka.

Rasulullah pernah diancam dengan ancaman bunuh,Baginda juga pernah diuji dengan kemewahan dan keseronokan dunia bahkan pernah menerima perilaku yang tidak berperikemanusiaan oleh musuh-musuh Baginda.Namun tindakan Baginda tidak pernah melangkaui wahyu.Baginda tetap teguh dengan wahyu yang diturunkan dari Allah.Oleh itu,saat Baginda hendak meninggalkan ummatnya,Baginda mewariskan kepada kita dua perkara yang tidak akan menyesatkan bahkan memberi pedoman kepada kita.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ. (الإمام مالك(
Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w., bahawa Baginda bersabda: "Aku tinggalkan dalam kalangan kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya, iaitu kitab Allah dan sunnah Rasulullah," (s.a.w.).

Benar ! Barat tidak pernah memandang kita melainkan dengan tipu daya mereka.Mereka tidak pernah menghidu kita melainkan dengan “haruman” dendam kesumat mereka.Tetapi perkara yang kita mesti yakin adalah mereka merancang tipu daya dan Allah berkuasa menggagalkan tipu daya mereka.Hanya kita, Dimanakah peranan kita?



وَإذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ


Dan ingatlah (wahai Muhammad), ketika orang-orang kafir musyrik (Makkah) menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya.( Surah Al-Anfal : 30 )

Mereka hanya ingin melihat kita sering berselisih. Mereka juga ingin melihat kita takut untuk menyatakan kebenaran berbanding kebatilan.

Apabila kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka kembalilah kepada Allah dan rasulNya (Al-Quran dan As-Sunnah).

Selamat beringat dan selamat beramal!

Satu Fikrah Satu Amal
Teguh Pemikiran Ribat Kebersamaan

Ulfatun Nadzirah binti Tugiman Razaq
Penasihat BKASM sesi2014/2015

0 comments:

Catat Ulasan