Rabu, Februari 25, 2015

VARIASI BARU JAULAH SRIKANDI ITQAN


25 FEBRUARI 2015 , RABU – Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir (BKASM) Sesi 2014/2015 dibawah kelolaan Lajnah Sambutan & Rehlah (LSR) julung kalinya telah mengadakan pakej Jaulah Ilmiah ke Iskandariah dan Dumyat pada 19 dan 21 Februari 2015 khusus untuk akhawat .

    Objektif yang diketengahkan pada jaulah kali ini antaranya  menjadikan jaulah sebagai wasilah tarbiah dan memberi khidmat bakti kepada ahli Bkasm secara berterusan. Selain itu, jaulah ini bertujuan memperbaharui medium sedia ada sempena menuju 50 tahun BKASM.

    Jaulah Serikandi Itqan Ini mendapat sambutan yang amat memberansangkan daripada  ahli dengan di sertai seramai 70 orang peserta dari Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir .Perjalanan ini diketuai oleh Ustazah Nur Hidayah Binti Mohd Ariff.

    Jaulah ini dimulakan dengan perjalanan ke Iskandariah .Sebelum bertolak  , para peserta menunaikan Solat Sunat Musafir dan Solat Sunat  Hajat di Musolla Darul Ehsan.Rombongan bertolak daripada Kaherah pada pukul 5 pagi. Perjalanan mengambil masa selama 4 jam . Pada jam 9 pagi , para peserta tiba di Safari Africa . Antara tarikan yang terdapat di Safari,para peserta berpeluang melihat dan bergambar bersama  haiwan. Seterusnya , para peserta meneruskan perjalanan di sekitar Iskandariah . Antara tempat bersejarah yang dilawati adalah , Maktabah terbesar di dunia ,Makam Imam Busiri dan Imam Abbas Al-Mursi,Qol’ah Qaitbey, Montazah Istana Raja Farouk,dan tempat yang terakhir yang dilawati di Dewan Perwakilan Mahasiswi Iskandariah (DPMI). Aktiviti menaarik yang diadakan sepanjang jaulah adalah “sweet capture” , Para Peserta Penerangan tentang tempat-tempat tersebut diberikan oleh  Musyrif  yang  berpengalaman ,iaitu Ustaz Hakimi Ibrahim, Ustaz Nazir Jamaluddin dan ustaz Hadi Ismut. Seterusnya , Para peserta bergerak pulang ke Kaherah  dan  tiba pada jam 3 pagi.

    Pada 21 Februari 2015 , Jaulah Serikandi Itqan diteruskan lagi ke Dumyat. Di sini , para peserta dibawa menikmati keindahan pantai . Program dimulai dengan Solat Sunat Musafir dan Solat Sunat Hajat serta bergerak  jam 1 pagi. Seterusnya , para peserta berhenti solat subuh di Masjid Ar-Rahman. Pada jam 6 pagi , para peserta meneruskan perjalanan ke Pantai Kerang , Dumyat . Seusai sampai, para peserta dihidangkan sarapan pagi dan bermain aktiviti pantai . Pada tengah hari , para peserta menjamu selera BBQ yang disediakan oleh pihak penganjur . Seterusnya , Para peserta meneruskan perjalanan ke Ra’su Bahr,Para Peserta dapat melihat sempadan yang memisahkan antara dua pantai.

   Pihak pelaksana program Jaulah Serikandi Itqan merakamkan jutaan terima kasih sebagai tanda penghargaan kepada para peserta yang menyertai jaulah pada kali ini.Semoga objektif untuk mengukuhkan ukhuwah antara ahli tercapai dalam menuju 50 tahun BKASM dan mendapat keberkatan dan keredhaan daripada Allah .

                                                         “TEGUH PEMIKIRAN , RIBAT KEBERSAMAAN “


Disediakan oleh,

NOR ELLYNA AQILAH BINTI MOHAMAD ALIAS
Setiausaha Jaulah Serikandi Itqan,
Lajnah Sambutan & Rehlah,
BKASM sesi 2014/2015.

0 comments:

Catat Ulasan