Jumaat, Ogos 14, 2015

HAMPIR TIBA SAATNYA - TINTA JUMAAT SIRI KE - 31

الله غايتنا والرسول قدوتنا والقرأن دسترنا والجهاد سبيلنا والموت في سبيل الله أسمي أمانينا )) ))
“ALLAH matlamat kami, Rasul ikutan kami, al quran pelembagaan kami, jihad jalan kami, mati syahid di jalan Allah cita tertinggi kami”.

Bila dunia letak di hati, akhirat dipandang sepi.
Ulama di ketepi, yang bukan ahlinya dilambung tinggi.
Yang baik dipandang keji, yang buruk dicari-cari.
Inilah tanda kiamat semakin menghampiri.
         Senario dunia pada era modenisasi,mengikut formula hipotesis sains, “Jika bertambah maju sesebuah negara maka bertambah tinggi keruntuhan akhlaknya”. Hiburan (K POP), fitnah, hutang, korupsi, pemimipin ZALIM dan berbagai bentuk kebejatan akhlak berleluasa.Mungkin bagi mereka perkara biasa! benda kecil! pandang sebelah mata! Neraka hanya sekadar cerita. Dimanakah kita? Moga ALLAH terus pelihara.
           Dunia semakin tua tetapi amalan seperti biasa.Di dalam riwayat Abdullah bin ‘Ash ra pun dikatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dari hambanya (para ulama) dengan secara langsung. Akan tetapi Allah mencabutnya dengan cara mematikan para ulama, sehingga apabila sudah tidak ada lagi seorang pun yang alim maka banyak orang akan mengangkat pemimpin dari kalangan orang-orang bodoh. Tatkala para pemimpin (bodoh) itu ditanya, mereka menjawab dengan memberikan fatwa tanpa dilandasi dasar ilmu, mereka menjadi sesat dan menyesatkan.” (HR. Bukhari)
            Baru-baru ini, dunia diseliputi kesedihan dengan kehilangan seorang ulama terkemuka dunia Dr Wahbah Az-Zuhaili Rahimahullah. Antara hasil karya beliau yang dikenali adalah At Tafsir Al Munir. Almarhum banyak mengorbankan hidupnya dalam memperjuangkan agama ALLAH. Bukan sahaja melalui mata pena bahkan lantang bersuara atas isu-isu kezaliman.

            Moga-moga beliau termasuk dikalangan orang-orang yang soleh. Mari kita sama-sama mendoakan beliau dan solat ghaib. Al fatihah….

" Teguh Pemikiran Ribat Kebersamaan "

Disediakan oleh :

Ustazah Norshafikah binti Abd Nasir
Timbalan Lajnah Penempatan & Perumahan
Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir Sesi 2014/2015

0 comments:

Catat Ulasan