Sabtu, Ogos 29, 2015

RISALAH ILMIAH SIRI KEENAM - TUNTUTAN ILMU DAN PERSATUAN


مَنْ سَلَكَ طَرِيْقًا يَطْلُبُ فِيْهِ عِلْمًا، سَلَكَ اللهُ بِهِ طَرِيْقًا مِنْ طُرُقِ الْجَنَّةِ

"Barangsiapa menempuh suatu jalan yang padanya dia mencari ilmu, maka Allah akan mudahkan dia menempuh jalan dari jalan-jalan (menuju) jannah(syurga) . . .”

Baru-baru ini, kita telah dibanjiri dengan kedatangan pelajar-pelajar baru yang diumpamakan seperti permata-permata baru yang bakal meraih lautan ilmu di bumi kinanah dan mencurahkan bakti di Malaysia tanah tempat kelahiran. Setelah menempuh ujian demi ujian, halangan serta halangan akhirnya berkat kesungguhan dan keazaman yang tinggi, mereka berjaya sampai dengan aman dan selamat .

Sepertimana yang kita tahu, hadis nabi ada menyatakan : 
طلب العلم فريضة على كل مسلم و مسلمة
“menuntut ilmu itu adalah wajib bagi setiap lelaki muslim dan wanita muslim “. Hadis di atas menunjukkan tentang kewajipan menuntut ilmu bagi setiap insan. Kita sebagai azhari dan azhariah khususnya pelajar-pelajar baru yang baru melangkah ke bumi anbia’ perlulah menitikberatkan tentang kepentingan ilmu dan memastikan ilmu yang diambil mestilah daripada sumber yang baik dan benar.

Orang yang berilmu banyak kebaikannya antaranya mendapat kehormatan di sisi Allah dan Rasul-Nya. Seperti yang terdapat dalam surah Al Mujadalah ayat 11:

يَرْفَعِ اللهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرُُ
Ertinya :
Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat (Q.s. al-Mujadalah : 11)

Selain itu,antara kebaikan bagi penuntut ilmu adalah ianya merupakan amalan yang dibawa hingga ke liang lahad.Seperti hadis daripada Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu daripada Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam, beliau bersabda:

إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ: صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُوْ لَهُ
"Apabila seorang keturunan Adam meninggal dunia maka terputuslah amalnya kecuali dari tiga hal: shadaqah jariyyah, atau ilmu yang bermanfaat, atau seorang anak shalih yang mendo'akannya." (HR. Muslim )

Betapa besarnya kebaikan yang akan didapatkan oleh orang yang berilmu berupa pahala dan kebaikan-kebaikan yang banyak. Dan pahala tadi akan terus mengalir kepadanya tanpa terputus selama ilmunya disampaikan dari generasi ke generasi.

Kesimpulannya, manfaatkanlah segala masa yang ada dengan menggarap lautan ilmu yang berada di bumi kinanah ini sebaiknya tanpa melupakan kerja-kerja persatuan BKASM yang banyak memberikan pengalaman dan kemahiran yang bermanfaat untuk agama , bangsa dan Negara . Sama-sama kita memperbaharui niat dalam setiap perkara yang dikerjakan agar diri kita dihiasi dengan keredaan daripada ALLAH .

Disediakan oleh :
Nurul 'Adnin binti Mohd Halin
Timbalan Unit Akademik
Lajnah Pendidikan
Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir Sesi 2014/2015

0 comments:

Catat Ulasan