Selasa, September 08, 2015

GENERASI BARU JEJAKI SIRAH KE KOTA FAYYOUM

4 September 2015, Fayyoum - Urus Setia Sambutan Mahasiswa/wi Baru (USMB) di bawah kelolaan
Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir sesi 2014/2015 telah mengadakan jaulah ke Fayyoum yang diberi nama FAYYOUM DE’ TOUR. Jaulah ini adalah khusus bagi Mahasiswi Baru Selangor Mesir.

 Antara objektif yang dianjurkan oleh USMB kerjasama Lajnah Sambutan & Rehlah bertujuan untuk mengeratkan ukhuwah dalam kalangan mahasiswi baru di samping menambah thaqafah serta dapat mengambil ibrah berkenaan dengan kisah Qarun di bumi Fayyoum.

 Seramai 79 orang Mahasiswi baru beserta 2 orang musyrif qiadi BKASM dan sepasang mutazawwijin telah menyertai jaulah ke Kota Fayyoum ini.
Perjalanan ke sana mengambil masa kira-kira selama tiga jam lebih untuk sampai ke destinasi. Di awal perjalanan, Unit Pengisian USMB telah mengadakan Kuiz KLIK MINDA di dalam bas untuk menguji tahap thaqafah peserta berkenaan tempat-tempat yang akan di lawati serta mengeratkan ukhuwah di kalangan peserta. Unit Pengisian USMB kerjasama musyrif qiadi BKASM memberikan sedikit taklimat berkenaan dengan tentatif jaulah, keselamatan, pertandingan dan tempat-tempat yang bakal di lawati peserta.

 Tibanya ke destinasi pertama kira-kira jam 9.30 pagi di Tasik Qarun. Para peserta diberi masa selama 30 minit di Tasik Qarun untuk mengambil gambar sempena pertandingan yang telah diadakan oleh Unit Pengisian USMB serta melihat kekufuran Qarun yang telah ditenggelamkan oleh Allah bersama-sama hartanya yang mana tasik Qarun mempunyai keluasan 55000 hektar. Peristiwa ini berlaku disebabkan keingkaran Qarun untuk membayar zakat. Setelah selesai di Tasik Qarun, Para peserta meneruskan perjalanan ke Istana Qarun yang mana bangunan rumah penginapan Qarun hanya tinggal 2 tingkat daripada 6 tingkat yang asal.

Setelah selesai berkenaan dengan kisah tempat Qarun, para peserta meneruskan lagi perjalanan ke Wadi Rayyan yang terdapat padanya Syalalat iaitu tempat tumpuan masyarakat Mesir pada musim panas, dan ianya adalah satu-satunya air terjun yang terdapat di Mesir. Setelah sampai, para peserta menunaikan solat jama’ taqdim Zohor dan Asar serta diberi santapan tengahari seterusnya melihat syalalat yang telah dimaksudkan.

Perjalanan diteruskan lagi ke Kebun Mangga dan Air Sillin. Antara kebun dan pengeluar mangga yang terbesar di Mesir ialah di Kota Fayyoum sendiri. Di situ juga terdapatnya, Air Sillin yang dipercayai mempunyai khasiat  dan kandungan mineral yang tinggi dan baik untuk memulihkan kesihatan. Ramai para peserta mengambil air tersebut untuk dibawa pulang disebabkan khasiatnya. Sebelum berangkat pulang ke Kaherah, para peserta mengambil gambar kenang-kenangan di Air Sillin. Pada kira-kira jam 5.30 petang, peserta jaulah Fayyoum De’ Tour memulakan perjalanan pulang ke Kaherah dan selamat tiba pada jam 9.15 malam.

Pihak pelaksana USMB mengucapkan ribuan terima kasih kepada seluruh mahasiswi baru yang menyertai jaulah Fayyoum De’ Tour atas segala kerjasama yang diberikan. Semoga ukhuwah yang dipupuk ini kekal serta mendapat keredhaan Allah SWT.  

“Teguh Pemikiran Ribat Kebersamaan” 

 Disediakan oleh:

Nurul Fadiela Binti Ahmad
Setiausaha Jaulah Fayyoum De Tour
Urus Setia Sambutan Mahasiswa/wi Baru
Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir Sesi 2014/2015

0 comments:

Catat Ulasan