Jumaat, Oktober 09, 2015

PEMUDA : TONGGAK MASA HADAPAN - TINTA JUMAAT SIRI KE - 36

PEMUDA : Tonggak Masa Hadapan

نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ ۚإِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى


“Kami Ceritakan kisah mereka kepadamu dengan sebenarnya . Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada tuhan mereka dan kami tambahkan kepada mereka petunjuk” (Al-Kahfi: 13)

Agama Islam yang kita yakini kebenarannya memilki perhatian besar terhadap pemuda, kerana pemuda hari ini akan menjadi pemimpin-pemimpin dimasa akan datang. Baik dan buruknya pemuda hari menjadi cerminan kepimpinan dimasa akan datang. Semuanya bergantung kepada kemantapan kualiti golongan ini.

“SYUBBAN AL-YAUM RIJAL AL-GHAD” pemuda hari ini adalah pemimpin masa hadapan.

Al-Quran banyak mengisahkan perihal golongan pemuda yang sepatutnya menjadi qudwah hasanah. merekalah para muda mudi Islam yang mendambakan hidup dalam keredhaan Allah. Nama dan prestasi mereka tercatat dalam Al-Quran dan menjadi contoh tauladan sehingga hari kiamat.

Al-Quran menceritakan tentang pemuda yang bernama Ibrahim A.S. Seorang anak muda yang menerapkan nilai ketuhanan dengan mengajak manusia kembali mengesakan Allah s.w.t. beliau sosok anak muda yang berani melawan kemungkaran, mengahancurkan berhala-berhala buatan ayahnya. Beliau juga berani menentang kezaliman Raja Namrud yang mengaku dirinya adalah tuhan.

Al-Quran menuturkan kisah anak muda yang dahagakan ilmu pengetahuan bernama Musa A.S. Beliau berguru dengan seorang lelaki Alim bernama Khidir. Beliau terkenal dizamannya sebagai pemuda yang berani dan berhati lembut dan sentiasa berpihak kepada kebenaran.

Al-Quran juga mewartakan perihal anak muda yang bernama Yusuf A.S yang gagah menahan godaan syahwat. Hatinya tidak berpaling dari Allah di saat jerat rayuan maut wanita cantik. Yusuf adalah pemuda yang memiliki jiwa yang benar-benar sabar dan sentiasa positif pabila menerima ujian.

Al-Quran juga mengisahkan tentang kisah hebat pemudi bernama Maryam. Pemudi yang melayari kehidupannya untuk beribadah kepada Allah. Beliau adalah pemudi yang sangat utuh dan istiqamah menjaga kehormatan diri.

Al-Quran juga mewartakan kisah Ashabul Kahfi, Anak-anak muda yang tegar memilih jalan tauhid dan mengorbankan nyawa demi mempertahankan aqidah tauhid daripada ancaman pembunuhan Raja Dikyanus, pemerintah yang zalim.

Banyak lagi kisah-kisah yang dapat kita ambil manfaat dan pengajaran dalam Al-Quran, Supaya kita dapat melayari zaman muda kita dengan baik, menurut acuan Allah. Galilah kisah mereka, fahami, teladanilah. Moga usaha kita untuk menggapai redha ilahi terlaksana.

" Teguh Pemikiran Ribat Kebersamaan "

Disediakan Oleh :
Muhammad Farhan Bin Ajiyan 
Fasilitator BKASM sesi 2014/2015

0 comments:

Catat Ulasan