Khamis, Januari 05, 2017

TANPA TARBIAH GERENTI REBAH Nukilan Siswa siri 8


Terkadang kaki kita ingin berlari semahu-mahunya. Segala cabaran dihadapi tanpa peduli apa jua kesan dan akibatnya. Terkadang juga kaki kita lemah untuk berjalan. Merasakan perjalanan seakan terlalu panjang lantas terdiam dan berhenti berjalan.

                Benarlah sabda Nabi S.A.W.:

                                “..Sesungguhnya pada setiap sesuatu itu ada saat kesungguhannya dan setiap kesungguhan ada masa lemahnya..” (Riwayat Tirmizi)

                Musim peperiksaan menyaksikan setiap daripada kita mempunyai cara dan strategi tersendiri. Sekalipun begitu, setiap kita juga menyedari peranan kita di muka bumi ini bukan sahaja sebagai seorang pelajar, segala tanggungjawab yang lain juga kita akan berusaha untuk penuhi.

                Namun kadang-kadang hati kita ini berbelah bahagi, oleh kerana pertembungan tanggungjawab yang terpaksa dihadapi. Malah, terkadang mengakibatkan kita sering merasakan tanggungjawab ini satu bebanan yang merugikan.

                Ulama pernah mengatakan :

                                “..Kewajipan itu lebih banyak daripada masa yang kita ada..”

                Maka hubungan dengan Allah sangat diperlukan dalam menghadapi situasi ini. Agar segala urusan kita dipandu dan dipermudahkan. Hubungan sesama manusia juga perlu ditingkatkan kerana ukhuwah itu kunci kekuatan yang diimpikan.

                Begitulah tarbiah yang perlu kita hadapi. Keberanian kita untuk terus menghadapinya membuat diri kita teguh dan gagah. Ketidakyakinan kita untuk meneruskan jalan ini, pasti membuatkan kita rebah dan kalah.

“Memurnikan Pemikiran Meribat Kebersamaan”

Disediakan oleh:
Muhammad Faiz bin Othman
Ketua Lajnah Pendidikan

BKASM sesi 2016/2017

#KITAPMRAM
#BersamaBersatu
#BersatuBerbakti

0 comments:

Catat Ulasan