Jumaat, Mac 10, 2017

Huzaifah Al-Yamani contoh tauladan Nukilan Siswa Siri 17





“ Ramai yang bertanya Rasullullah tentang perkara-perkara baik, sedang aku bertanya Rasullullah tentang perkara-perkara buruk, khuatir keburukan tersebut menimpa aku “
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dunia sekarang dihamparkan dengan pelbagai fitnah yang berleluasa. Gejala rasuah seakan-akan menjadi suatu kelaziman dalam masyarakat hari ini. Tambahan pula, gejala sosial yang berlaku seperti percampuran antara lelaki dan perempuan seolah sudah sebati dalam pergaulan seharian mereka.

Jika kita singkap sirah nabi, terdapat seorang sahabat bagida iaitu Huzaifah al-Yamani yang sangat terkenal pada ketika itu dengan kebijaksanaannya dalam berfikir. Ketika mana  para sahabat yang lain sibuk bertanya kepada Rasullullah S.A.W tentang kebaikan yang perlu dilakukan, datang beliau bertanya tentang keburukan yang bakal di timpa pada akhir zaman nanti.

Sebagaimana yang diketahui, Huzaifah al-Yamani merupakan orang kanan Rasullullah S.A.W yang diamanahkan sebagai penyimpan rahsia nama golongan munafiqin. Umum mengetahui golongan munafiqin ini sentiasa memikirkan strategi untuk menjatuhkan Islam secara tersembunyi. Golongan ini juga tidak terkecuali menjadi agen penyebar keburukan untuk mengelirukan umat Islam tentang agama Islam itu sendiri.

Bertepatan dengan apa yang Islam anjurkan pada penganutnya, hidup dalam satu kelompok atau organisasi bukanlah perkara yang sia-sia. Kepentingan hidup dalam organisasi ataupun berkelompok ini disebut oleh Rasullullah S.A.W dalam hadis akhir zaman mafhumnya “ Hendaklah kamu bersama dengan kelompok Islam dan pemimpin mereka “
Kehidupan berjemaah ini diteruskan oleh para sahabat walaupun sudah ketiadaan Rasullullah hasil daripada didikan baginda sendiri sehingga Umar al-Khattab pernah berkata:

“Tidaklah Islam itu tanpa organisasi, tidaklah organisasi tanpa kepimpinan, tidaklah kepimpinan tanpa adanya ketaatan.”

Oleh itu, jangan pernah tinggalkan kesatuan untuk sama-sama merealisasikan kemenangan Islam yang menjadi cita-cita seluruh umat Islam.


“Memurnikan Pemikiran Meribat Kebersamaan”

Disediakan oleh:
Nurul Syahirah binti Che Yusof
Timbalan Ketua Lajnah Penempatan dan Perumahan
BKASM sesi 2016/2017


#KITAPMRAM
#BersamaBersatu
#BersatuBerbakti

0 comments:

Catat Ulasan