Jumaat, Januari 19, 2018

KEALPAAN UMAT ISLAM TENTANG ISU PALESTIN - Nukilan Siswa Siri 7



سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ ءَايَاتِنَا إِنَّه هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

Maksudnya : "Maha suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada waktu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang diberkati sekelilingnya untuk Kami perlihatkan tanda-tanda kekuasaan Kami, bahawasanya Dia itu Maha Mendengar dan Maha Melihat".
(Surah Al-Isra : ayat 1)

Al-Quds adalah kota yang suci bagi umat Islam. Kota yang telah melahirkan beberapa utusan Allah dengan membawa misi ketauhidan serta menyeru umatnya ke arah kebenaran dan kebaikan.

Isu Palestin adalah isu penyatuan umat Islam di seluruh dunia dan tidak hanya terletak di atas bahu umat Islam di Palestin sahaja tetapi menjadi kewajipan dan tanggungjawab ke atas semua umat Islam di dunia.

Kealpaan umat Islam sendiri telah menjadikan isu negara  Palestin dan Masjid Al-Aqsa hanya mendapat perhatian apabila berlaku serangan-serangan yang besar ke atas Gaza dan Tebing Barat, lalu menjadikan ia isu bermusim.

Kealpaan umat Islam juga berpunca dari umat Islam sendiri yang tidak tahu dan tidak mahu mengambil tahu mengenai isu Baitulmaqdis dan Masjid AlAqsa.

Sebagai mahasiswa dan mahasiswi Islam, tugas kita bukan sahaja belajar dan menuntut ilmu. Malah, sebagai seorang muslim, kita perlu mengambil tahu hal yang berlaku di sekeliling kita lebih-lebih lagi hal yang melibatkan umat Islam tidak kira dimana jua kita berada.

Disini saya mengajak kepada semua supaya lebih cakna dengan perkembangan umat Islam terutamanya di Palestin.


"Memurnikan Pemikiran Melestarikan Kesatuan"


Disediakan oleh :
Eirdhina binti Mohd Shaharudin
Timbalan Ketua Lajnah Sambutan dan Rehlah
BKASM 2017/2018


#BersamaBersatu
#BersatuBerbakti
#KitaKeluargaBKASM

0 comments:

Catat Ulasan