Rabu, Februari 06, 2019

EPISOD MUNGKIN BERULANG - Minda Siswa Siri 4





EPISOD MUNGKIN BERULANG

Firman Allah SWT yang bermaksud :

“Dan apabila Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah kampung, kami perintahkan terlebih dahulu orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat. Maka berhaklah negeri itu dibinasakan lalu kami menghancurkan sehancur-hancurnya.”  (Surah al-Isra : Ayat 16)

           Era kerajaan Abbasiyyah merupakan era kegemilangan Islam. Ketika ini kedaulatan umat Islam sampai kemuncak kemuliaan dalam pelbagai bidang. Selain itu, sumbangan umat Islam untuk peradaban dunia juga hasil cetusan minda para cendikiawan besar dan hebat yang lahir ketika era kerajaan Abbasiyyah.  
        
           Namun begitu, setiap yang bermula pasti akan berakhir. Begitu juga yang terjadi kepada sebuah kerajaan yang agung seperti kerajaan Bani Abbasiyyah. Hanya dengan beberapa kemelut, kerajaan ini dapat digulingkan dengan sekelip mata. Beberapa faktor yang menyebabkan kejatuhan kerajaan ini antaranya adalah:-

                      I.        Kelemahan pemerintah yang tidak melakukan sebarang anjakan paradigma terhadap kerajaan.
                    II.        Polisi mengutamakan bangsa asing kerana kebanyakan dari menteri-menteri sultan bukan dari kalangan bangsa Arab.
                   III.        Serangan luar dari segenap penjuru yang telah menyusun strategi untuk menumpaskan kerajaan Abbasiyyah.

           Saidina Ali RA berkata : “Kebenaran yang tidak dirancang  akan dikalahkan oleh kebatilan yang dirancang.”

           Sejarah telah mengajar kita, bahawa dua faktor terbesar setiap kecelaruan yang berlaku dalam sesebuah kerajaan itu adalah kerana musuh yang membenci dan umat Islam yang dengki. Oleh itu setiap dari kita perlu sedar peranan masing-masing dari setiap perkara bagi memastikan sejarah tersebut tidak berlaku kembali di zaman pemerintahan kini sehingga tertegaknya khilafah Islamiyah di bumi Allah.

“Memurnikan Pemikiran Melestarikan Kesatuan”

Disediakan oleh :
Sofia Humairah binti Mohamad Khalid
Timbalan Ketua Lajnah Kesenian dan Sukan
BKASM sesi 2018/2019

#BersamaBersatu
#BersatuBerbakti
#KitaKeluargaBKASM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan